Ons immuunsysteem krijgt het de laatste decennia hard te verduren. En dat is niet zo positief voor onze algemene gezondheid. Onze westerse levensstijl vraagt veel van ons immuunsysteem waardoor het soms overbelast geraakt en niet meer optimaal functioneert. Gelukkig kunnen we daar wel iets aan doen, door onze levensstijl aan te passen en meer te luisteren naar ons lichaam.

boost-je-immuniteit

De werking van ons immuunsysteem

Het is belangrijk om eerst te begrijpen hoe ons immuunsysteem in elkaar zit en waarvoor het dient.

Wanneer een infectie of bacterie je lichaam binnendringt, schiet je immuunsysteem in actie en veroorzaakt het een onstekingsreactie op de plaats van de infectie. Die reactie trekt witte bloedcellen aan die de infectie of bacterie aanvallen. Wanneer je immuunsysteem normaal functioneert, verdwijnt de ontsteking weer als de infectie opgeruimd is.

Ons immuunsysteem raakt overbelast

Vooral in de westerse wereld hebben mensen te kampen met gezondheidsproblemen. En dat is misschien wel een beetje onze eigen fout. Factoren zoals stress, ongezonde voeding, slaaptekort, onvoldoende beweging, pesticiden en luchtvervuiling spelen een rol bij onze immuniteit. Ze prikkelen ons immuunsysteem continu waardoor het telkens weer in actie schiet en overbelast geraakt. De normale ontstekingsreactie blijft dan continu aanwezig en verandert in chronische inflammatie, wat niet meer gezond is en ons immuunsysteem op de lange termijn aantast.

Symptomen van een verzwakt immuunsysteem

Door die overbelasting, veroorzaakt door allerlei prikkels en factoren, raakt ons immuunsysteem verzwakt waardoor het soms te laks reageert en soms te fel. Wanneer het te laks is, krijgen infecties vrij spel. Reageert het immuunsysteem te fel, dan tast het ook lichaamseigen stoffen aan, wat de deur opent voor intoleranties en allergieën. Twee fenomenen die we liever vermijden. Die over- of onderreactie kunnen we zelf waarnemen aan de hand van enkele symptomen:

  • verhoogde vatbaarheid voor infecties (verkoudheden, griep, luchtweginfecties, urineweginfecties)
  • trager herstel van ziekten
  • heftige reacties op insectenbeten en wondjes
  • last van intoleranties en allergieën

Tips om je immuunsysteem te boosten

De beste manier om een probleem aan te pakken, is de oorzaak ervan wegnemen. Maar het is moeilijk om alle negatieve invloeden op je immuunsysteem uit je leven te bannen en dat is zeker ook niet nodig. Een gezonde dosis stress bijvoorbeeld houdt ons alert en is nodig voor een goede functionering van het lichaam. Maar de gouden regel is: alles met mate. Moet je pizza en chocolade volledig links laten liggen? Natuurlijk niet. Maar elke dag ongezond eten doet je lichaam geen deugd. Geniet af en toe van een lekker stukje zoetigheid en wissel voldoende af met een gezond alternatief.

Enkele tips:

  1. Eet gezond.
  2. Drink niet te veel alcohol.
  3. Beweeg regelmatig.
  4. Reduceer stress, doe ontspannende oefeningen.
  5. Zorg voor voldoende sociaal contact.
  6. Vermijd omgevingstoxines.
  7. Las regelmatig een vastenkuur van 2 dagen in (aanbevolen 4x per jaar).

Voeding, kruiden en supplementen voor een immuunboost

Je immuunsysteem: de basis van een gezond leven

Vragen over je gezondheid of onze supplementen?

Onze experts staan voor je klaar met advies via mail of de online chat

Stel je vraag