5 tips om je slaaproutine te verbeteren

Ongestoord-slapen

Zorg voor een vaste routine

Dé belangrijkste tip voor een goed slaappatroon is een vaste routine. Ga elke avond op hetzelfde uur slapen en sta altijd even vroeg op. Je lichaam houdt van routine en raakt in de war wanneer die verstoord wordt. ’s Avonds tussen 21.30 en 22.30 uur start de aanmaak van melatonine, met een piek tussen 1 en 2 uur. Je gaat dus best slapen tussen 22 en 22.30 uur. Het eerste uur van de slaap is het belangrijkst voor het herstel en de verjonging van je lichaam. Houd je dus aan dat ritme en sta elke ochtend uitgerust op.

Houd je slaapkamer fris

De ideale temperatuur in je slaapkamer ligt tussen 16 en 18 graden. Wanneer het te warm is, koelt je lichaam niet af en kan je niet in slaap vallen. Ook verse lucht heeft een positieve impact op je slaapritme. Zet dus voor het slapengaan nog even het raam open zodat je kamer fris en koel is tegen slaaptijd.

Vermijd cafeïne of alcohol voor het slapengaan

Cafeïne en alcohol hebben een negatief effect op je nachtrust. Hoewel alcohol je eerst moe maakt, verstoort hij je slaapritme waardoor je ’s nachts wakker wordt en niet vast kan slapen. Cafeïne verstoort dan weer de werking van het slaaphormoon melatonine en zorgt ervoor dat magnesium uit het lichaam verdwijnt. Laat die cafeïnerijke drank voor het slapengaan dus maar achterwege. En die late night snack laat je best ook voor wat hij is. Probeer 1 uur voor je gaat slapen niets meer te eten voor een optimale nachtrust.

Leg je gsm weg

Zo’n uur voordat je gaat slapen, schakel je best alle schermen uit. Het blauwe licht van tv-, laptop- of smartphoneschermen houdt je hersenen namelijk alert en verhoogt je cortisolwaarden, waardoor je niet tot rust komt. Twee uur voor een lichtgevend scherm zitten, vermindert de melatonineaanmaak met meer dan 20%. Idealiter schakel je na 20 uur alle schermen uit. Je kan beter nog even lezen, stretchen of naar zachte muziek luisteren voor het slapengaan.

Zorg voor een donkere kamer

Dit hangt wat samen met de vorige tip. Wanneer het donker is, krijgen je hersenen het signaal om melatonine aan te maken, een hormoon dat ervoor zorgt dat je slaperig wordt. Zodra we daglicht zien, produceert het lichaam serotonine. Dat hormoon is o.a. belangrijk voor ons geestelijke welzijn. Het speelt bovendien een grote rol bij de aanmaak van melatonine die we nodig hebben om in slaap te vallen.

Een optimale nachtrust en meer energie dankzij melatonine

Melatonine is een hormoon, aangemaakt door je hersenen, dat je slaperig maakt. Omdat het je slaapkwaliteit verbetert, voel je je energieker waardoor je beter presteert op je werk, meer energie hebt voor je gezin en kinderen en je je over het algemeen gelukkiger voelt. Ook bij een jetlag helpt melatonine als supplement om je ritme terug op peil te krijgen.

Heb je vragen over onze producten?

Chat met ons of stel je vraag via mail aan onze experten.

Contacteer ons